USAs vestkyst Route 101 med bobil
Mange drømmer om å cruise rundt i USA med sin egen bobil. Noen realiserer drømmen ved å leie bobil. Her kan du få reisetips og lese hvordan vi opplevde å kjøre og leve i bobil i USA.
Se bilder av bobilen eller
Se bilder av forskjellige amerikanske bobiler og vogner
Reisefølget bestod av to voksne og to små barn, og turen gikk med bobil langs vestkysten av USA i juni/ juli 2011.
Sørover valgte vi motorvei (5), mens på returen nordover valgte vi 101 som går langs kysten. Denne veien er stedvis smal og svingete, men stort sett er den som en lett trafikkert norsk landevei.
På motorveien mellom Seattle og San Fransisco kjører du i svært variert landskap.
Du kjører over fjellpass, passerer vulkan, ser snøtopper og idylliske fjorder med skjærgård. Du opplever små landsbyer og øde steder hvis du velger avstikkere.
Campingplasser
Standarden på RV-parkene (campingplasser) varierer voldsomt. Noen er mild sagt trange og tilbyr en halvmeter til nærmeste bil. Andre steder har du masse plass. I byene står du gjerne på asfalt, mens på utsiden finner du asfalt eller grusplasser med plener, benker og planter.
Variasjonen er også stor når det kommer til pool, lekeplass, butikk, sanitæranlegg og vaskeri. Vi har overnattet på alt fra ren asfaltjungel til dyp skog.
Vi tok ut bobilen i Tacoma rett utenfor Seattle. Vårt første møte med camping ble Fairview RV Portland, en fin park med svømmebasseng rett utenfor Portland .
Her hadde vi forhåndsbestilt slik at med sen ankomst lå en konvolutt klar til oss med den informasjonen vi trengte.
Merk at mange campingplasser stenger tidlig og det er da ikke mulig å komme inn og få plass. Litt planlegging letter betraktelig på ferien. Rett utenfor parken går det buss inn til Portland. En rolig og fin by kanskje ikke den mest spennende men en grei by å spasere rundt i en dag. Vi fant gode shoppingmuligheter i sentrum av byen.
Fra Portland til San Francisco er det en rekke campingmuligheter. Vi hadde ikke forhåndsbestilt her og valgte å se hvor lenge ungene ville sitte i bil. Vi hadde en overnatting mellom Portland og San Francisco, nær Redding.
Ønsker du å finne ut avstander og kjøretider kan du bruke ViaMichelin.com.
I San Francisco hadde vi reservert plass på San Francisco RV Resort noen uker før vi dro fra Norge.
Nydelig utsikt og svømmebasseng til ungene på campingplassen.
Selv foretrekker jeg litt mer grønt under bena når jeg er på campingtur, her er kun asfalt over hele plassen. Mange campingplasser nær store byer blir ofte fullt opp så det kan lønne seg å forhåndsbooke.
Store byer som San Francisco egner seg ikke så godt for lange bobiler med dårlig svingradius. Det er vanskelig å komme fram, og det er vanskelig å finne parkeringsplass.
Du trenger minst to parkeringsplasser og det er dyrt å parkere. Løsningen er gjerne taxi fra RV-parken. I mindre byer finner du enkelt parkeringsplass.
Fra San Francisco til Seattle valgte vi å kjøre Rute 101 langs kysten.
Rute 101 er stedvis meget bratt og veldig svingete. Vi opplevde hårnålsvinger som krevde fullt rattutslag og bakker hvor girkassen valgte førstegir.
Strekkene gjorde av snitthastigheten likevel ble til å leve med. Det er mer spennende og interessant å kjøre langs kysten, men har du passasjerer som lett blir bilsyke bør du tenke deg nøye om.
Six Flags
Rett nord for San Francisco ligger fornøyelsesparken Six Flags, en stor og spennende park.
Inneholder aktiviteter og show for både store og små og parken passer til alle aldersgrupper.
Ulike steder i parken er det lekeapparater hvor en kan bli våt, husk å ta med skiftetøy til ungene.
Har du bare en dag til rådighet i parken lønner det seg å planlegge. Det finnes flere campingplasser i nærheten av parken prøv å legg opp til å overnatte nær parken da både store og små blir slitne etter en hel dag i park.
Småbyer og steder
Vi fortsetter nordover på 101 og like før en kommer til Eureka ligger en koselig liten by som heter Ferndale. Ta av på 211 west.
Godt sted å stoppe for en hyggelig lunsj.
I Eureka tok vi inn på en god campingplass Koa Campground Eureka. Koa var de campingplassene vi likte best.
Om morgenen stekte de nydelige amerikanske lapper med sirup på de fleste Koa campingplasser.
Redwood National and State park ligger rett nord for Eureka, virkelig imponerende å se disse svære trærne.
Vi var innom flere steder blant annet Tree of Mystery.
Rett over vegen for Trees of Mystery ligger Forest Cafe, artig sted for lunsj eller tidlig middag. Sett av god tid til å utforske dette området. Flere av campingplassene rundt Redwood Nasjonalpark hadde ledig plass. Vi hadde ikke forhåndsbooket alle campingplassene vi bodde på her.
Vest for Portland tok vi inn på Cape Kiwanda RV Resort som ligger like ved havet. Selv om det er midt på sommeren blir det ganske kaldt oppover vestkysten og badingen blir begrenset. Uansett, strendene og utsikten er flott.
Siste natt i bobilen hadde vi på en campingplass nær Tacoma, hvor vi leide bilen. Bobilen skal ryddes og gjøres ren og ved å bo like i nærheten av innleveringssted letter en logistikken.
I Seattle koser vi oss på Hilton noen dager. Skal skrive om Seattle en annen gang.
Bobilen
Kjøretøyet var en leiebobil med alkove, korrekt betegnelse «RV» (Recreation Vehicle). Vi leide bobilen hos Campingworld i Tacoma rett sør for Seattle.
RV-en var en 2010-modell, bygget på et Ford E450-chassis av Thor Motor Homes. Motoren var en 10-sylindret bensiner på 6,8-liter. Denne hadde litt over 300 hk. På amerikansk vis hadde bilen automatgir og kunne kjøres på vanlig førerkort. Ikke forvent for mye av motoren selv om den på papiret høres kraftig ut. Det er lite krefter på lavt turtall og bilen veier veldig mye.
Lurer på du hva forbruket er på en slik doning? Regn med 3 liter pr. mil! Nesten ingen RV-leiebiler har dieselmotor.
Utvendige mål var 9,9 meters lengde og 2,5-meters bredde. Vekten var oppgitt til 5,5 tonn med knusktørre tanker. Veggen på høyre side hadde en slide-out som gir mer innvendig bredde når bilen står parkert. Dette er en funksjon som vi likte godt. Både oss voksne og ungene satte pris på den ekstra innvendige bredden.
Du venner deg fort til de utvendige målene og den ekstra lengden. Den største utfordringen er en meget dårlig svingradius og speil som er helt flate. Sidespeilene gir ikke samme oversikt som de vi har i Europa. Litt hjelp får du fra ryggekamera.
Svingradius er ikke noe en tenker over i Europa. En syvmeters bobil med Ducato-chassis er like enkel å manøvrere som en barnevogn sammenlignet med en ti-meters Ford E450. Sjåførene måtte tenke på en annen måte, og jeg antar sjåfører som kjører semitrailere tenker på samme måte.
I et par byer var veikryssene rett og slett ikke store nok og vi måtte rygge for å komme oss gjennom. I utgangspunktet er svingradiusen ikke et problem, men en utfordring kan den være.
Bilens bodel mangler ikke noe. Det er praktisk med «innlagt» vann og kloakk (gråvann og sortvann). Alle RV-parks (campingplasser for bobiler) har tilkobling av strøm, ferskvann og avløp. I tillegg har de fleste tilkobling av kabel-TV. Internett (trådløst) finnes gratis på en rekke steder.
Maten kokes på gassbluss og gasstanken fylles på RV-parker. De fleste bilene har generator som kan produsere strøm dersom du står parkert og trenger strøm til for eksempel microovn eller TV. Kjøleskapet slår seg automatisk over på gass når du trekker ut støpselet og kjører av sted.
Varmtvannsberederen har en fantastisk brukbarhet og du går aldri tom for varmt vann. Det finnes vanntank for lagring (fricamp). Den innvendige dusjen kan brukes av hele familien. Det samme med toalettet. De to innebygde septikktankene rommer mye og tømmes på en hygienisk måte med to håndtak og en kraftig slange. Pulver som renser tank og slange kan kjøpes på de fleste campingplasser.
Vi var to familier som reiste sammen. Vi leide hver vår bobil, men kunne strengt tatt fått plass i en.
Det var både sitteplasser/ sikkerhetssele og soveplasser til åtte personer i hver bil.
Vi leide dyner, sengtøy og kjøkkenutstyr, men er du litt oppfinnsom klarer du deg uten dette. Soveposer og pappkrus fungerer det også.
Utebord var standardmontert i bagasjerommet, men stoler måtte leies eller kjøpes i tillegg. Vi kjøpte stoler på Safeway.
På denne bobilturen hadde vi kun forhåndsbestilt RV parker i Portland, første stopp, og i San Francisco. På noen av strekningene hadde vi en tendens til kanskje å kjøre litt lengre enn vi hadde gjort om vi hadde forhåndsbestilt.
Ungene går nok leie fordi vi drøyer lengre enn nødvendig. Om vi hadde tatt samme tur igjen med små unger tror jeg nok vi hadde forhåndsbestemt og bestilt flere campingplasser. Ble også litt overrasket over hvor mange RV parker som var fulle.
Å slippe og pakke ned alt vi har hver gang vi skal forflytte oss var veldig bra. Klær og mat ble pakket ut og stappet rundt om i skapene og ble der hele turen. Herlig!