Edinburgh

Edinburgh er en veldig flott by

Edinburgh ligger nær elven med det vanskelige navnet Firth of Forth og er en by som definitivt er verdt et besøk.

Downtown Edinburgh

På denne turen dro vi to voksne og fire barn. Vi ønsket å bo på samme rom og fant et stort rent rom hos Queens Guest House i Queen Street. Om du ikke er ute etter luksus er dette et greit alternativ.

Vi kom kjørende fra Aberdeen, se lengre nede på siden for reisetips for kjøreturen Aberdeen via St. Andrews til Edinburgh.

Prøv å få tid til lunsj i The Dome.  Erverdig gammelt banklokale, nydelig mat og faktisk ikke så dyrt.

The Dome Edinburgh
The Dome Edinburgh (thedomeedinburgh.com)

Gå The Royal Mile opp til Edinburgh Castle. Vi hadde tenkt oss inn i slottet men etter å ha sett køen bestemte vi oss for heller å ta barna med på Camera Obscura. Få med dere observatoriet helt på toppen her kan barna kan ”plukke” opp og leke med mennesker som går utenfor.

Camera Obscura http://www.camera-obscura.co.uk/slideshow/index/CO-Interior-2011_02.jpg
Camera Obscura i Edinburgh (camera-obscura.co.uk)

For de som er glade i dyr, da spesielt hund, bør en ta turen bort til ”Bobby – verdens mest trofaste hund” – Bobby.

Bobby http://www.rampantscotland.com/colour/graphics/greyfriars_bobby_edinburgh01683s.jpg
Bobby (rampantscotland.com)

Jenners – Edinburgh. Om du skulle få tid til overs, stikk innom Jenners og se på de flotte lokalene (og varene). Butikken ligger på hjørnet Princes St. Og S St. David Street.

Edinburgh har en rekke gode restauranter som hver kveld ofte er helt fulle. Dersom du har sett deg ut en restaurant bør en bestille bord på forhånd. Cosmo Restaurant finnes også i Edinburgh.

Vi spiste på Tony Macaroni og fikk nydelig pizza og øl.

Som alltid ønsker jeg å anbefale Hop-on hop-off bussene.

Har blitt anbefalt å besøke Edinburgh når byen er pyntet til jul og å besøke julemarkedet. Klart jeg kommer tilbake til denne byen!

Fra Aberdeen via St. Andrews til Edinburgh

Planlegger du å kjøre litt utpå dagen pass på å komme gjennom Dundee før rushtrafikken.

På veg inn til St. Andrews på A91 ligger en Gårdsbutikk og kafe med navnet Balgove Larder. Koselig sted for litt lokal shopping og et lett måltid.

St. Andrews er en spennende liten by. Dessverre hadde vi satt av alt for liten tid her. Kanskje vi burde ha planlagt en overnatting? Koselig bysentrum og mange spennende butikker. Og alt for liten tid. Visit St. Andrews.