Amman

Amman – reisetips

Sammenligning med Petra er ikke Amman det helt store. Selv om det er flere spennende steder i byen er det ikke verdt å bruke for mye tid her, sett heller av mer tid i andre deler av landet.

Hovedattraksjoner

En av hovedattraksjonene i Amman er Citadel høyden og Arkeologisk museum. Jeg synes det er spennende å se utgravninger som er flere tusen år gamle og enda mer spennende er det å speide utover byen fra denne høyden. Utsikten herfra er faktisk verdt turen opp. Helt ok sted du kanskje ikke vil husker i så mange år. Utsikten over byen husker du kanskje lengre.

Citadel

Amfiteateret

Det Romerske Teater sies å være et av det best bevarte amfiteater i verden. Det er stort med plass til 6000 mennesker og for å unngå solen er teateret bygget i retning nord. Et flott amfiteater som fortsatt er i bruk. Har du først tatt turen hit bør du klatre helt opp til toppen av øverste rad og få en flott utsikt over området.

Amfi
Amfiteateret

Gamlebyen

I Gamlebyen er det mest markeder/basarer og moskeer som er verdt et besøk med Kong Hussein moskeen som den kanskje mest kjente. For de som har vært på en del markeder tidligere vil nok ikke denne skille seg spesielt ut. Når en først er i Amman bør en legge et besøk til Gamlebyen først og fremst for å se på menneskene og kjenne på den kanskje litt spesielle atmosfæren.

Taxisjåføren som kjørte oss til Gamlebyen advarte oss om å ikke oppholde oss for lenge i Gamlebyen da han mente det ikke var trygt for oss fire damer å gå rundt der alene. En av årsakene til at han anså det som litt utrygt var at det var amper stemning på grunn av at en av søstrene til Saddam Hussain hadde bosatt seg i Gamlebyen. Kanskje han bare ville tøffe seg litt med og skremme oss, jeg er usikker.

Selv syntes jeg det virket trygt og greit mens mine tre reise venninner oppfattet stemningen i Gamlebyen som utrygg.

Marked

Turistgate og Mall

Rainbow Street – blir også omtalt som ”turistgaten” og huser mange restaurant og kunstnerkvarter. Et livlig sted med flere koselige gater og et stort utvalg av gode restauranter. Jeg elsker å sitte ute og spise når vi er i varmere strøk og flere av restaurantene her har uterestauranter med nydelig utsikt over deler av byen. Rainbow Street er virkelig verdt et besøk og legg lunsj eller middag til en av uterestaurantene. Rainbow Street

Shopping Mall – Vi var innom noen få kjøpesentre men fikk fort følelsen av å være atskillig lengre vest. Fine kjøpesentre men ingenting som utmerket seg spesielt. Greit for shopping om du vil betale det samme som hjemme.

Overnatting

I Amman bodde vi på to ulike hoteller:

Kempinski Hotel Amman– Flott business hotell med alle fasiliteter. Vi bestilte frokost på rommet første morgenen og fikk en nydelig  frokost lekkert servert.

Siste natten tok vi inn på InterContinental Amman– igjen et flott business hotel. Kvelden tilbrakte vi i uterestauranten hvor vi først hadde en meget god middag og deretter noen gode drinker. Et herlig sted å sitte og nyte de siste timene av vårt opphold. Vi kom i snakk med flere andre gjester på hotellet. Meget hyggelig sted og jeg vil gjerne bo her igjen!

Taxi

Det er meget rimelig med taxi i Jordan. Første taxituren vi tok i Amman var fra Kempinski hotel til downtown og sjåføren var rask til å foreslå ulike turer for oss. Sjåføren snakket godt engelsk og for 2 000 kroner kunne han kjøre oss fra Amman til Petra og fra Petra tilbake via Dødehavet. En tur som tar ca to døgn. Og, dermed hadde vi privatsjåfør resten av turen. Han hentet oss også i Amman og kjørte oss til flyplassen da vi dro hjem. Meget praktisk og virkelig å anbefale.

De største hotellene i Amman kan antagelig anbefale ulike sjåfører. Finn en som snakker godt engelsk for da har du kanskje en god guide også, det hadde vi.